VWFS logotype VWFS logotype
  • “Det bästa jobbet jag har haft!”

    “Det bästa jobbet jag har haft!”

    Med 15 års erfarenhet från en av koncernens återförsäljare valde Camilla Hoonk Capelid att ta en ny färdriktning när hon tog en anställning hos oss på Volkswagen Finans Sverige AB (VFS). Året var 2017 och det visade sig bli en utvecklande resa. I vår intervju berättar hon om sin karriärutveckling, nya erfarenheter och att hon drivs av nära kundrelationer. 

     

    Nyfiken på finansbolaget

    Erfarenheten från tiden hos en av koncernens återförsäljare har kommit väl till pass i arbetet hos oss på VFS. Camilla berättar att det gav henne insyn och förståelse för hur arbetet och processer drivs hos en återförsäljare. Efter roller såsom servicerådgivare, garantihandläggare och verkstadschef sökte hon sig vidare efter nya utmaningar.

    – Jag halkade in hos en bilhandlare på ett bananskal och det är jag verkligen glad för! Det gav mig värdefull kunskap som jag har haft nytta av i min fortsatta karriär. Under mitt sista år där berättade en kollega om en annons på intranätet som skrek mitt namn. Jag hade varit nyfiken på finansbolaget i många år och var redo för en ny resa inom bilbranschen och det visade sig bli det bästa jobbet jag någonsin har haft!

    Möjligheten att påverka

    Hon inledde sin karriär på VFS på den dåvarande avdelningen remarketing. Det innefattade arbete kring återlämning av privatleasingbilar och hon har även haft rollen som Specialist kring återlämning och onormalt slitage. Idag är hon koordinator för Claims Manager-teamet som består av tre grupper; totalhaveri, anspråkshantering och administrering av testprotokoll från återförsäljarna. Utöver det administrerar hon bestridande av kundernas slutfakturor och handlägger fabrikationsfel tillsammans med sin kollega Carl.

    – Arbetet på VFS har överträffat mina höga förväntningar, det är ännu roligare än jag hade tänkt mig. Dels för variationen av arbetsuppgifter, dels möjligheten att utvecklas. Finansbolaget handlar om så mycket mer än bara debet och kredit! Här får jag vara delaktig i utvecklingen av processer och produkter, på ett sätt som inte gick som servicerådgivare eller i verkstadsvärlden. Under min tid på VFS har jag bland annat varit med och tagit fram en skadekatalog och prislista som vi jobbar efter idag. Jag uppskattar framför allt att jag kan påverka vår framtid och dialogen med våra kunder.

    Kunden i centrum

    Just kundkontakten är något som hon går in djupare på. Det arbetet består bland annat av att hitta kreativa lösningar när det gäller såväl bestridande som fabrikationsfel.

    – Jag vill nå en så bra lösning som möjligt för både oss och kunden. Det roligaste är när jag kan bidra till att sänka kundens kostnader genom att ge tips och råd inför återlämningen. Till exempel informera om att möjligheten finns att montera begagnade sommardäck eller att rekommendera kunden att använda sin bilförsäkring. Ett av mina finaste minnen hittills är kundrelaterat. Det var nämligen en kille, vars kompis hade ekonomiska bekymmer, som ringde in för att försöka hjälpa sin kompis att göra sig skuldfri. Han engagerade sig väldigt mycket och hjälpte kompisen att komma på banan igen, det minnet har etsat sig fast.

    Kulturen på VFS

    Vidare beskriver Camilla sin vardag på VFS och ger värmande ord till sina kollegor.

    – Jag har fantastiska kollegor som stöttar och är hjälpsamma. Vi har högt i tak vilket innebär att vi kan ha olika åsikter och komma fram till en lösning tillsammans. VFS är en jättebra arbetsgivare med en härlig arbetsmiljö med nyrenoverade lokaler och uppskattade förmåner. Jag ser fram emot att fortsätta utvecklas här!

Nästa steg

Bli en av oss och sök någon av våra lediga tjänster.

Tyvärr använder du en äldre webbläsare som inte längre finns stöd för på webbplatsen. För bästa användarupplevelse rekommenderar vi att du laddar ner senaste versionen av Chrome, Firefox, Safari eller Egde.

Tack för att du besöker vår webbplats!